ماجرای عجیب دکور سریال رهایم کن از خاک
به گزارش آب مایه حیات، طراح صحنه سریال رهایم کن معتقد است کل دکور این سریال را از صفر و از خاک ساختیم؛ طراحی این فضا حدود سه ماه طول کشید و دوماه تمام برای ساخت آن در جاجرود وقت صرف شد.
به گزارش ایرنا، سهیل دانش اشراقی، طراح صحنه در شرح چگونگی طراحی صحنه سریال رهایم کن اعلام کرد: اساسا این طراحی به علت تاریخ خاص و روزهایی که اتفاقاتش در آن می افتد و لوکیشن هایی که در تهران بود، طراحی و اجرا شد.
طراح صحنه فیلم سینمایی بی مادر (مرتضی فاطمی 1400) ادامه داد: اول می خواستیم پروژه را به شهرستان ببریم و در آنجا اجرا کنیم اما طراحی ای که مدنظر من بود و روستایی که در فکر داشتم وجود نداشت به همین علت تصمیم گرفتیم که برای این کار دکور طراحی کنیم و کار را در آن دکور اجرا کنیم.
وی اضافه نمود: برای این منظور احتیاج به یک ده کامل داشتیم با مسیری برای رفت و آمد و گذر و از همه مهمتر عمارتی بود که این آدم ها و خانواده نایب سرخی در آن زندگی می کردند؛ و میدانگاهی که کافه داشت و تمام این مکان ها در فیلمنامه بود و اتفاقات زیادی در این چند فضا رخ می داد. به همین علت گفتیم که باید این فضا دکور گردد.
طراح صحنه فیلم سینمایی خائن کشی (مسعود کیمیایی 1399) گفت: جایی شبیه به این هم پیدا نکردیم که بگویم لوکیشن اصلی باشد و دکور را در کنار آن اضافه کنیم و مجبور شدیم که تمام این دکور را از صفر و از خاک بسازیم و در دوماه ساختیم.
دانش اشراقی در پاسخ به این پرسش که برای ساخت این دکور چه در فکر داشت، بیان کرد: تاریخ روایت قصه برای سال 1352 است و از آن سال تا به امروز یکسری چیزها در روستاها و جاهای مختلف دستخورده شده است. در نتیجه نمی توان یک مکان کاملا ایده آل برای این داستان پیدا کرد؛ ضمن این که شاید به روستایی بروید و مسیری پیدا کنید اما آن عمارت در کنارش نیست؛ بر این ها بیفزایید این را که رفت و آمد به شهرستان برای بازیگران سخت است آن هم در فشردگی و زمان کمی که می خواهید یک پروژه را به انجام و انتها برسانید.
طراح صحنه فیلم سینمایی مسخره باز (همایون غنی زاده 1397) اعلام کرد: در نتیجه لازم بود که مانند تمام جهان که در عرصه فیلمسازی فضاهایی را طراحی و اجرا می نمایند و اصطلاحا به آن کمپ می گوییم، چنین کمپی را بسازیم که ساختیم.
وی اضافه نمود: طراحی این فضا حدود سه ماه طول کشید و دوماه تمام برای ساخت آن در جاجرود وقت صرف شد.
دانش اشراقی توضیح داد: احتیاج فیلمنامه و قصه تعریف می نماید که چه فضایی برای طراحی، ساخته و اجرا گردد؛ مثلا سریال خاتون و زمان روایت آن این گونه بود که احتیاج داشت برایش فضایی ساخته و اجرا گردد و صحنه و لباس و باقی عناصر برایش فراوری شد اما برای سریالی که با فضای روز و زمان حال روایت می گردد، احتیاج چندانی به صرف هزینه سنگین برای ساخت دکور خاص ندارد.
طراح صحنه فیلم سینمایی روز صفر (سعید ملکان 1398) در پاسخ به این پرسش که آیا شخصیت تهیه نماینده و دست و دلبازی بودن وی ارتباطی با کیفیت طراحی صحنه آن دارد، گفت: به همه ربط دارد. تهیه نماینده ای که نخواهد هزینه کند دنبال تهیه چنین اثری نمی رود و یک کار ساده و آپارتمانی می سازد. تهیه نماینده ای که دنبال کار سخت می رود پی همه چیز را به تنش مالیده، می داند چه می خواهد و از همان ابتدا کار سخت را انتخاب نموده است.
وی ادامه داد: همه ما می دانیم که پروژه تاریخی همواره هزینه دارد. لباس، صحنه، فیلمبرداری، تدارکات و پیداکردن لوکیشن های عجیب و غریبی که به آن موقع بخورد همه از ملزومات پروژه های تاریخی است.
برنده سیمرغ بلورین طراحی صحنه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم روزی روزگاری آبادان (حمیدرضا آذرنگ 1399) در شرح این مطلب که جایگاه طراحی صحنه در موفقیت یک فیلم کجاست، اعلام نمود: به هر حال امروز مردم همه فراوریات جهانی را می بینند و چشم آدم احتیاج به تماشا زیبایی دارد. مردم امروز فرق فراوری خوب و بد را به راحتی متوجه می شوند. ولی نکته اینجاست که زیبایی در طراحی صحنه، لباس و فیلمبرداری خوب مانند یک تزیین زیباست و آنچه که مهم است و اصلی، یک قصه خوب است.
وی ادامه داد: چیزهای دیگر صرفا یاری نماینده اند و قصه خوب است که در نهایت مخاطب را نگه می دارد. چیزهای دیگر صرفا یاری می نمایند که قصه و کارگردانی به واسطه آنان دیده گردد.
طراح صحنه فیلم سینمایی روشن (روح الله حجازی 1399) در پاسخ به این پرسش که آیا قصه رهایم کن را مجذوب کننده می داند، گفت: بله قصه خوبی در جایگاه خودش دارد؛ البته بخش هایی از پسنتماشا قصه بحث سلیقه است. این سریال رابطه دو برادر و روایت دو تفاوت است؛ روایت دوبرادری که عاشق یک دختر می شوند و مسائلی در زندگی ای که کوشش می نمایند آن را پیش ببرند پیش می آید. باید بپذیریم که ژانر این سریال عاشقانه است و به همین علت پارامترهای عاشقانه را در خود دارد.
منبع: فرارو