کتاب شُنبه در آیینه تاریخ منتشر شد

به گزارش آب مایه حیات، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بوشهر، این کتاب دارای 398 صفحه است که در 500 نسخه تابستان 1402 راهی بازار کتاب شده است. طراحی جلد کتاب شُنبه در آیینه تاریخ را سیدعلی علیپور برعهده داشته است. بعلاوه پری ناز شیرکو، صفحه آرایی آن را به خاتمه رسانده است.

کتاب شُنبه در آیینه تاریخ منتشر شد

ابراهیم ابراهیمی، مؤلف کتاب شُنبه در آیینه تاریخ در بخشی از مقدمۀ آن نوشته است: تحقیق و پژوهش دربارۀ شهری که دارای پیشینۀ شگرف و تو در تو است، کاری سخت و سخت است. مهم ترین عاملی که می توان برای نگارش این اثر ذکر کرد مانا شدن نام شنانا یا شنابا در تاریخ استان بوشهر است.

تحقیق و پژوهش در خصوص فرهنگ این دیار در عین زیبایی و گستردگی از زیرشاخه های زیادی برخوردار است که پرداختن به هر بخش از آن احتیاج به ساعت ها وقت گذاشتن بود، هرچند در این مورد وقت گذاشته شد؛ ولی کافی نبوده است. از طرفی نبود اطلاعات مکتوب در خصوص این شهر ما را بر آن داشت تا از تحقیق میدانی و نفر به نفر به صورت شفاهی استفاده کنم.

اگر در جای جای این نسخه به ذکر تاریخی اشاره شده است، بیشتر استناد مطالب به آن تاریخ و نقل قول هایی است که دهان به دهان انتقال یافته است. ذکر تاریخچه، وجه تسمیه و... از این شهر، به علت شناساندن هر چه بیشتر آن از نظر موقعیت سیاسی، مالی، فرهنگی و ... بوده است.

در واقع، ارج گذاشتن به فرهنگ 800 سالۀ مکتوب و 1400 سالۀ شفاهی مردم منطقه ای است که در نقل محافل آن را دیار شعر و شروه و شور و شیدایی اش می خوانند و در اصطلاح افراد سالخورده شهر آن را دیار سینه دفتری ها و اتوماتیک و خودنویس ها می نامند.

به گزارش ایبنا، در کتاب شُنبه در آیینه تاریخ نوشتۀ ابراهیم ابراهیمی که به همت انتشارات قلمداران جنوب تابستان سال جاری منتشر شده، علاوه بر تاریخ، به فرهنگ شفاهی، آداب و رسوم، آیین ها، آثار تاریخی و باستانی، کشاورزی، مساجد و شهدا، بزرگان و شاعران و... این شهر پرداخته شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب شُنبه در آیینه تاریخ منتشر شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب شُنبه در آیینه تاریخ منتشر شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب شُنبه در آیینه تاریخ منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید