با این روش سالم و خوش اندام بمانید

به گزارش آب مایه حیات، وعده های اصلی غذا معمولا با پیش غذا و دسر همراه می شوند. برای همین گاهی این سوال مطرح می گردد که آیا صرف پیش غذا و دسر لازم است؟

با این روش سالم و خوش اندام بمانید

آنچه روی آن تاکید می گردد وعده های غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) است. باقی خوراکی هایی که به عنوان میان وعده، پیش غذا و دسر خورده می شوند، به سوخت و ساز بدن افراد و عادات غذایی شان بستگی دارند؛ به عبارتی سوخت و ساز بدن هر کس با دیگری فرق دارد.

مثلا شخصی با خوردن میوه پیش از غذا کاملا سیر می گردد و دیگر میلی به خوردن غذا ندارد اما شخص دیگری با خوردن همان میزان میوه هنوز اشتها دارد و می تواند غذای اصلی را به طور کامل میل کند. نمی توان یک نسخه کلی برای این مقوله تجویز کرد اما مهم ترین و شایع ترین دلیل به وجود آمدن دغدغه پیش غذا و دسر، مساله چاقی و لاغری است.

چاق می شوم؟

ک فرد لاغر می خواهد بداند آیا دسر باعث چاقی او خواهد شد؟ یا یک فرد چاق نگران است که مبادا با خوردن دسر، بر وزنش افزوده گردد. باتوجه به این نکته، آنچه در حقیقت اهمیت دارد، این است که اصولا چه مواد خوراکی ای پیش و پس از غذا باعث چاقی می شوند؟

تخمه یا مغزها هر کدام به تنهایی یک غذای کامل به شمار می آیند و خوردن هر کدام پیش و پس از غذا تنها باعث سیری بیش از حد، احساس سنگینی و در نهایت چاقی می گردد. توصیه می گردد از تخمه و مغزها فقط در میان وعده ها استفاده گردد.

بسیاری افراد از میوه ها به عنوان پیش غذا استفاده می نمایند. آنها فکر می نمایند میوه و سبزیجات باعث بیشتر شدن اشتها می گردد. میوه ها هم مانند دیگر خوراکی ها، حجمی از معده را اشغال می نمایند و خوردنشان سیری مکانیکی را در پی خواهد داشت. استفاده از میوه و سبزیجات فقط برای کسانی توصیه می گردد که در وعده های غذایی و میان وعده ها میوه و سبزی نمی خورند و ممکن است بدنشان دچار کمبود ویتامین و مواد مغذی دیگر بگردد.

نقش تنوع

مکانیسم تنوع طلبی در این میان نقش مهمی را ایفا می نماید؛ یعنی فرد با خوردن پیش غذا عملا احساس سیری می نماید و دیگر اشتهایی به خوردن غذا ندارد، اما غذای اصلی را هم میل می نماید؛ چرا که ذائقه هر کس به او دستور می دهد طعم جدیدی را امتحان کند. این حکم درباره دسر هم صدق می نماید. حتما پیش آمده غذای اصلی را به حد سیر شدن صرف نموده اید اما دلتان می خواهد میوه، بستنی و ژله هم بخورید. غافل از اینکه هر آنچه بعد از سیری خورده می گردد، مازاد نیاز بدن است و ذخیره خواهد شد. گاهی دسر به قصد هضم شدن غذا میل می گردد. ولی باید دقت کرد که هر دسری هاضم نیست! برخی میوه ها مثل کیوی عمل هضم را قدری راحت تر می نمایند. اما کیوی هم حاوی انرژی است. پس نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.

از میان انواع دسر دو نوع جزء پرطرفدارترین ها هستند؛ بستنی و ژله. هر عدد بستنی سنتی 500 کیلو کالری انرژی دارد. این میزان انرژی دقیقا برابر است با انرژی یک وعده اصلی و کامل غذایی. بنابراین بستنی به عنوان دسر خوراکی خوبی محسوب نمی گردد و بهتر است به عنوان میان وعده و با فاصله زمانی مناسبی از غذا میل گردد. مصرف ژله بعد از غذا به یک عادت دیرینه تبدیل شده است. برخی توجیهات به ظاهر علمی هم برایش می تراشند؛ از جمله اینکه خون ساز است!

منبع: همشهری آنلاین

به "با این روش سالم و خوش اندام بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش سالم و خوش اندام بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید