تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی ، کدام برنج بهتر است؟

به گزارش آب مایه حیات، تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی چیست؟ کاشت برنج در بیشتر نقاط کشور از روزهای ابتدای فروردین شروع می گردد و معمولا در انتهای مرداد ماه برنج برداشت می گردد. در بعضی نقاط کشور، درست بعد از برداشت برنج کشت اول، دوباره اقدام به کاشت برنج می نمایند و این برنج با نام برنج کشت دوم شناخته می گردد. عده ای گمان می نمایند که برنج برداشت دوم عطر و بوی بیشتری دارد. بعضی دیگر بر این باور هستند که برنج برداشت اول، برنج مرغوب تری است. برای این که بیشتر با تفاوت برنج کشت اول و دوم آشنا شوید و بدانید که برنج کشت دوم چیست و تفاوت برنج چین دوم با برداشت دوم در چیست، می توانید در این مقاله از سرویس در مجله خبرنگاران با ما همراه باشید.

تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی ، کدام برنج بهتر است؟

برنج کشت اول چیست؟

کاشت برنج در بیشتر استان های کشور از فروردین ماه شروع می گردد و بعد از آماده شدن خزانه، بذرهای تهیه شده در شالیزار برنج کشت می شوند. رشد این برنج ها معمولا چند ماه طول می کشد. در اوایل تیر ماه کم کم برداشت برنج شروع می گردد و نهایتا تا ماه مرداد به طول می انجامد. این برنج را که در این بازه زمانی و با این روند کشت می نمایند، برنج کشت اول می نامند.

برنج کشت اول معمولا مرغوبیت بالا و طعم و ظاهر خوبی دارد. از طرف دیگر بهره برداری این برنج نسبت به برنج کشت دوم ایرانی راحت تر است و از همین رو معمولا ارزان تر است.

بیشتر بخوانید:

برنج کشت دوم چیست؟

بعد از برداشت کامل برنج کشت اول ایرانی در مرداد ماه، بعضی کشاورزان اقدام به شخم زدن شالیزارهای برنج می نمایند و به سرعت زمین را برای کشت بعدی آماده می نمایند. برای این کار بذر برنج بعد از برداشت در زمین کاشته می گردد. مراحل نگهداری برنج برداشت دوم نیز همچون برنج کشت اول ایرانی انجام می گردد. از آنجایی که کاشت این برنج در ماه مرداد انجام می گردد و هوا گرم تر است، برنج کشت دوم به آبیاری بیشتری احتیاج دارد.

به طور معمول برای کاشت برنج کشت اول ایرانی احتیاج است تا خزانه آماده گردد و بذر گرم گردد، اما در برنج برداشت دوم ایرانی به علت گرمای هوا و آفتاب احتیاجی به این مراحل نیست. به طور معمول برداشت برنج کشت دوم ایرانی در اواسط پاییز و در آبان ماه انجام می گردد.

فرق برنج کشت اول و دوم چیست؟

  • برنج کشت اول بهتره یا دوم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم نمی توان گفت به طور دقیق کدام برنج کیفیت بهتری دارد. برنج کشت دوم تا به مرحله رشد کامل برسد، در معرض آفتاب بیشتری واقع شده است و از نعمت باران پاییزی نیز برخوردار می گردد. همین موضوع موجب می گردد تا برنج برداشت دوم ایرانی عطر و طعم بیشتری نسبت به برنج کشت اول داشته باشد.
  • برنج کشت دوم به آبیاری زیادتری احتیاج دارد. از طرفی برای رشد برنج ضروری است آب و هوا گرم و مرطوب باشد. به طور معمول کشت این نوع برنج بیشتر در استان مازندران انجام می گردد و در گیلان و گلستان به ندرت از این روش استفاده می گردد. برنج کشت دوم در هفته 2 بار به آبیاری احتیاج دارد. از همین رو ضروری است تا کشاورز حتما منبع آب مشخصی برای آبیاری برنج داشته باشد.
  • در حال حاضر جهاد کشاورزی تنها امکان بهره برداری از برنج کشت دوم را فقط به شهرهای فریدون کنار و بابلسر داده است. این موضوع به علت تامین آب فراوان مورد احتیاج برای رشد برنج برداشت دوم است.
  • در برنج کشت دوم معمولا از بذر گونه های برنج مقاوم به سرما استفاده می گردد. زیرا برنج در اواسط پاییز به رشد کامل می رسد و باید در برابر سرما و باران های پاییزی مقاوم باشد.
  • طبع برنج برداشت اول ایرانی سرد است ولی طبع برنج کشت دوم گرم است.
  • معمولا عطر و طعم برنج کشت دوم از برنج برداشت اول بیشتر است و از نظر کشاورزان برنج کشت دوم مرغوبیت بیشتری دارد.
  • بهره برداری برنج کشت دوم از برنج کشت اول سخت تر است و از همین رو برنج کشت دوم قیمت بالاتری دارد.
  • از آنجایی که برنج برداشت دوم در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرد، پخت آن راحت تر است و سریع تر پخت می گردد.
  • در برنج کشت دوم معمولا از سم پاشی کمتری استفاده می گردد، زیرا از قبل زمین سم پاشی و آماده است. اما امکان سم پاشی مجدد در این نوع برنج نیز وجود دارد.
  • برای حاصلخیز شدن خاکی که برنج کشت دوم در آن کاشت می گردد، از کود شیمیایی بیشتری استفاده می گردد.
  • فرق برنج کشت اول دوم در کیفیت دو برنج نیز مشهود است، برنج کشت دوم معمولا دانه های شکسته کمتری دارد و در نتیجه سود مالی بیشتری به کشاورز می دهد.
  • جنس و نوع بذر برنج برداشت اول و دوم با هم فرق دارد و برنج کاشت اول و دوم در زمین و شرایط آب و هوایی مختلفی رشد می نمایند. معمولا برای برنج کشت دوم از گونه های بینام و امراللهی استفاده می گردد. زیرا این گونه های برنج معمولا زودرس تر و مقاوم تر هستند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج ایرانی به روش آبکش رستورانی

تفاوت برنج چین دوم با برنج برداشت دوم

بعد از برداشت برنج کشت اول ایرانی، کشاورزان دوباره زمین را آبیاری می نمایند. این کار موجب جوانه زدن مجدد خوشه های برنج می گردد. این برنج که به آن برنج چین دوم می گویند معمولا شکسته تر از برنج برداشت اول ایرانی است. اما از آنجایی که هیچ کود و سمی به آن نمی زنند، کیفیت بالایی دارد. برنج چین دوم معمولا محصول کمتری می دهد و در دسته گران ترین برنج ایرانی قرار می گیرد. از طرف دیگر برنج چین دوم زمان محدودتری برای رشد و برداشت احتیاج دارد.

در صورت تمایل برای تهیه انواع از جمله باکیفیت به وسیله فروشگاه های زنجیره ای به روش آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

منبع: افق کوروش

به "تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی ، کدام برنج بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی ، کدام برنج بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید