راهنمای سفر به گردنه حیران

به گزارش آب مایه حیات، جاده های جنگلی زیادی هست که وقتی در آنها رانندگی می کنیم از قشنگی شان به وجد می آییم، از آنهمه خنکی و هوای خوب و درختان پرپشت و سبزی شان. این تصاویر جاده چالوس را برای خیلی هایمان تداعی می نماید یا جاده اسالم به خلخال را. ولی کمی آنطرف تر یکی از زیباترین جاده های ایران قرار گرفته، بخشی از جاده آستارا-اردبیل که نام با مسمایی هم دارد: گردنه حیران.

راهنمای سفر به گردنه حیران

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران در جهت آستارا به نمین اردبیل قرار گرفته. فاصله این جاده تا اردبیل 45 دقیقه است. در حقیقت حیران، نام روستایی ست در آستارا که از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکلیل شده و همه اینها در منتهی الیه استان گیلان قرار دارند، قسمتی که با استان اردبیل همجوار است. نامش هم شاید به دلیل چشم انداز های دیوانه کننده اش باشد.

منطقه حیران از یکسو مشرف به کوه هایی ست پوشیده از جنگل های انبوه و از سوی دیگر مشرف به دره ای که به خاطر وجود مه همیشگی گردنه، آدم فکر می نماید خیلی عمیق است، در صورتی که نه خود این منطقه عمق زیادی دارد و نه دره اش.

ارتفاع بلندترین نقطه از سطح دریا حدود 1500 متر است و دلیل اصلی مه تقریباً دائمی گردنه حیران هم رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه. پایین دره، رود آستاراچای می گذرد، همان رودی که مرز بین گیلان و آذربایجان است.

گردنه ، 35 کیلومتر طول دارد که خودش هم مثل نامش آدم را حیران می نماید، می شود برخی جاها نگه داشت، کمی هوای تازه و فوق خنک خورد و از دکه های کنار جاده، چای و آش دوغ خرید یا عسل که اینجا فراوان است و سوغات ارزشمندی هم محسوب می شود. رستوران های کنار جاده کباب یا دل و جگر خوبی هم دارند. یکی از این رستوران ها، رستوران گلستان است که کباب شیشلیک های خیلی خوشمزه ای دارد. این رستوران کمی پایین تر از تله کابین حیران قرار گرفته.

برترین سوغات اردبیل را از کجا بخریم؟

آب و هوا

تقریبا می شود گفت در هر وقتی از سال که به گردنه حیران سفر کنید آب و هوایش خنک است. میانه هوای این منطقه در دو فصل بهار و تابستان، یعنی دو فصلی که سفر به اردبیل به اوج خودش می رسد، در خنک ترین زمان 11 درجه سانتی گراد و در گرمترین زمان 32 درجه است. پس لباس گرم یادتان نرود.

زیباترین جاهای دیدنی اردبیل 1

برترین فصل سفر

این منطقه در هر فصلی قشنگی های خاص خودش را دارد. ولی برترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور است. البته این هم باز بستگی به دمای هوا و خوش شانسی شما دارد. چون مثلا ممکن است در تیرماه به این منطقه سفر کنید و برای برگشتن و نجات از رطوبت و دم هوا لحظه شماری کنید.

در پاییز درخت های این منطقه به رنگ های مختلف درمی آیند. در زمستان به دلیل وجود مه زیاد و بارش سنگین برف، گردنه حیران بسته می شود. دمای هوای زمستان ها گاهی در این نقطه به منفی 23 درجه هم می رسد. عجیب و باورنکردنی سرد.

جاهای دیدنی گردنه حیران

خود گردنه مهمترین جاذبه اینجاست. گردنه ای که پوشیده از مه است، در یک طرفش می شود جنگل های پارک ملی هیرکان، متعلق به کشور آذربایجان را دید و در طرف دیگرش کم کم مراتع هم پدیدار می شوند و گاو و گوسفندهایی که بین علف ها و کلبه ها در حال چرائند، درست مثل یک تابلو نقاشی.

روستاهای این منطقه یکی از جاذبه هاست. در 30 کیلومتری آستارا روستای حیران قرار گرفته، روستایی که در کل 70 نفر جمعیت دارد و کلش 22000 هکتار است. آب و هوای ییلاقی اینجا برترین مامن برای فرار از گرمای هواست. در گذشته ها دور و زمان ساسانی، خان های آستارا در این روستا ییلاق می کردند.

در کیلومتر 18 جاده آستارا-اردبیل، روستای مِشِند قرار گرفته. مش در زبان تالشی به معنی زنبور است و مشند یعنی جایگاه زنبور. این روستا نیز طبیعت شگفت انگیزی دارد.

روستای کشفی در فاصله 15 کیلومتری آستارا واقع شده، هم آرام است و هم خوش آب و هوا. کوهپایه های این منطقه برای کوهنوری مناسب است.

روستاها و ارتفاعات این منطقه پر از بوته های تمشک است.

جنگل فندقلو

و اما شگفتی این منطقه شاید جنگل های فندقلو باشد. این جنگل ها در 10 کیلومتری نمین و 30 کیلومتری اردبیل قرار گرفته. جنگل های فندقلو در 16 هکتار گسترده شده و از این رو نامش فندقلوست که بیشترین درختی که در این ناحیه روییده، درخت فندق است.

جنگل های فندقلو یکی از مطبوع ترین هواها را دارد، آنطور که وقتی از گرمای هوای شهر به ستوه آمده اید رفتن به این جنگل ها میتواند برایتان راه نجاتی باشد.

فندقلو که در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا واقع شده دو بهار دارد. یکی از فروردین تا خرداد و دیگری از مهر تا آبان. در خرداد دشت های این جنگل از گل های بابونه فرش می شود. اگرچه نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، بنفشه وحشی، گل گاو زبان هم در این ناحیه کم نیست.

در داخل جنگل استخر آب گرمی به نام مشه سویی هم وجود دارد که برای بیمارانی که از درد مفاصل رنج میبرند، در حکم شفاست.

اگر خواستید به شهرستان نمین هم که در همان نزدیکی ست سری بزنید بهتر است بدانید آرامگاه باباروشن در 6 کیلومتری شرق نمین، مقبره شیخ بدرالدین در شهر نمین، مقبره پیرلنگ در ننه کران از جاهای دیدنی اش است.

جهت دسترسی به جنگل فندقلو: در جهت اردبیل به آستارا و پیش از رسیدن به نمین جهتی قرار گرفته که تابلوی راهنمای جنگل فندقلو را نشان می دهد. راه دیگر که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران از داخل روستای گیلده می گذرد.

دهکده گردشگری حیران

اگر دلتان سرگرمی و هیجان هم بخواهد، در کیلومتر 35 جاده آستارا-اردبیل ، در منطقه معروف به حاجی امیر می توانید به مجموعه توریستی-سرگرمیی حیران بروید.

این مجموعه در سال 1390 آغاز به کار نموده و در حاشیه کوهستان قرار گرفته است و ایستگاه بالای آن به جنگل های فندقلو می رسد. اما برترین سرگرمی در اینجا شاید تله کابین باشد که از بین جنگل های فندقلو می گذرد و قلعه بابک، از قلعه های دوره ساسانی را هم می شود از داخل کابین هایش در دوردست ها دید.

تله کابین حیران 1752 متر طول دارد. این تله کابین 6 کابین معمولی و سه کابین vip با جایگاه های مبله چرمی، یخچال با وسایل پذیرایی، سیستم پخش موسیقی و شیشه های دودی دارد، ولی کی دلش می خواهد آن چشم انداز حیرت انگیز را از پشت شیشه های دودی ببیند. 1350 نفر در هر ساعت می توانند با این وسیله جابه جا شوند.

از دیگر امکانات این مجموعه توریستی-سرگرمیی، پیست کارتینگ با 50 ماشین که در 1000 متر می توان آنها را راند و ترامبولین یا تشک پرش درجا یا بپر بپر است. شما بعلاوه شانس سوار شدن به طولانی ترین و بلنترین سورتمه ایران را هم دارید. این سورتمه در جهت رفت تنها 120 متر ارتفاع دارد، ولی از ارتفاع 1200 متری برمی شود.

این مجموعه بعلاوه رستوران، کافی شاپ و مرکز خرید هم دارد.

بازارچه های ساحلی آستارا

کجا اقامت کنیم؟

هم میتوان روی اجاره خانه های محلی و ویلا در این ناحیه حساب کرد و هم می توان به اردبیل رفت و شب را در یکی از هتل های اردبیل گذراند. قیمت هتل های ایرن شهرستان از 57 هزار تومان آغاز می شود. هتل پارلا هم در گردنه حیران و ابتدای روستای حیران قرار گرفته.

جهت دسترسی

از تهران تا گردنه حیران 632 کیلومتر، چیزی در حدود 7 ساعت و 30 دقیقه است. اگر از تهران حرکت می کنید می توانید از اتوبان قزوین-رشت بروید. و از رشت نیز جهت آستارا را در پیش بگیرید. اگر از اردبیل قصد رفتن دارید و ماشین شخصی هم ندارید در اولین میدان ورودی اردبیل تاکسی ها می توانند شما را تا گردنه ببرند.

منبع: اسنپ تریپ

به "راهنمای سفر به گردنه حیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به گردنه حیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید