لطیفی؛ به عنوان یک ایرانی همیلتون را ناکام کرد، Max Verstappen قهرمان دنیا شد
به گزارش آب مایه حیات، لطیفی راننده ایرانی کانادایی تیم ویلیامز با تصادف خود موجب بهم خوردن برنامه های مرسدس شد. Max Verstappen در گرندپری فوق العاده ابوظبی توانست در آخرین دور از لوئیس همیلتون سبقت بگیرد. لحظات نفس گیر در یاس مارینا میلیون ها نفر در سراسر دنیا را پای تماشای این رقابت کشانده بود. هلندی ها در توئیتر اعلام نموده بودند که هیچ فردی در خیابان ها نیست و همه در خانه منتظر نتیجه این گرندپری هستند. ضربان قلب ها بالا رفت، نفس ها در سینه حبس شد و آن لحظه هیجان انگیز رخ داد.

استارت گرندپری ابوظبی
آب مایه حیات - محمد فتح اللهی - از فصل 2021 هر چه بگوییم، کم گفتیم. درباره این فصل می توان کتاب ها نوشت. اما تمام فصل را اگر به کناری بگذاریم، گرندپری ابوظبی مسابقه ای بود که سال ها در خصوص آن حرف زده خواهد شد.
یک هموطن معادلات مرسدس را بر هم زد!
از هیجیان انگیز ترین لحظه فصل آغاز کنیم. لحظه ای که نیکولاس لطیفی راننده ایرانی کانادایی تیم ویلیامز تصادف کرد. ماجرا از آنجا آغاز شد که لطیفی قصد سبقت گیری از میک شوماخر (HAAS) را داشت. میک اجازه عبور به نیکولاس را نداد و در نتیجه این راننده ویلیامز از راستا مسابقه خارج شد.
اما با خارج شدن نیکولاس لطیفی از راستا مسابقه، تایرهای کاملاً تمیز او؛ آلوده به گرد و غبار شد. همین موضوع کافی بود که او دیگر چسبندگی گذشته را به راستا مسابقه نداشته باشد. از همین رو، زمانی که دوباره به راستا مسابقه برگشت، اسپین شد و با دیواره کناری پیست برخورد کرد. درست در همان نقطه ای که کیمی رایکونن در تمرینات این گرندپری دچار صانحه شده بود.
تصادف نیکولاس لطیفی باعث شد ردبول Max Verstappen را برای تعویض تایرها به پیت فراخواند. موضوعی که ریسک بالایی برای مرسدس و همیلتون داشت. استارت دوباره زده شد و Max Verstappen توانست با سبقت گیری از لوئیس همیلتون در رده اول این گرندپری را به اتمام برساند.
در ابوظبی چه اتفاقی افتاد؟
گرندپری ابوظبی را باید دور به دور آنالیز کرد. لوئیس همیلتون و Max Verstappen رقابت برای کسب عنوان قهرمانی دنیا را با امتیازهایی برابر به ابوظبی کشاندند. هر کدام از این دو راننده با برنده شدن در این گرندپری به عنوان قهرمانی می رسیدند. از همین رو، استراتژی، شرایط تایرها، احتمال حضور اتومبیل ایمنی و ده ها مورد دیگر معین نماینده سرنوشت قهرمان فصل بود.
یاس مارینا صحنه وداع ها بود
به غیر از این موارد، ابوظبی شاهد خداحافظی بسیاری هم بود. کیمی رایکونن آخرین مسابقه خود در مسابقات فرمول یک را پشت سر گذاشت. مسابقه ای که گرچه به علت نقص فنی ترمزهای آلفارومئو نتوانست به سرانجام برساند؛ اما از سوی هواداران فرمول یک در نظرسنجی سایت رسمی فرمول یک، به عنوان راننده برتر این مسابقه دست پیدا کرد.
آنتونیو جیوناتزی هم آخرین دورهای خود در فرمول یک را با تماشا خط سرانجام به اتمام نرساند. او که سال دیگر در مسابقات فرمولا E حضور خواهد داشت، به علت خرابی گیربکس آلفارومئو نتوانست گرندپری ابوظبی را تمام کند.
والتری بوتاس نیز برای آخرین بار برای مرسدس مسابقه داد. این راننده فنلاندی که در سال 2017 جانشین نیکو روزبرگ در مرسدس شده بود؛ قرار است سال آینده لباس آلفارومئو را بر تن کند. او در این مسابقه با لباس آبی رنگ (به رنگ پرچم فنلاند) برای مرسدس مسابقه داد.
هوندا از فرمول یک خداحافظی کرد
کمپانی هوندا به عنوان تأمین نماینده موتور خودروهای ردبول، برای آخرین بار در فرمول یک حضور داشت. این برند ژاپنی سال آینده در این رقابت ها حضور نخواهد داشت. اما ردبول از تکنولوژی موتور هوندا برای چند سال آینده هم استفاده خواهد نمود. از طرفی دیگر یاس مارینا آخرین گرندپری دورانی بود که خودروهای فرمول یک را با رینگ های 13 اینچی دیدیم. از سال آینده این خودروها با رینگ های 18 در پیست ها دیده خواهند شد.
استارت در یارس مارینا
در استارت، چشم ها به تایرهایی بود که ده راننده اول در استارت از آن استفاده می کردند. لوئیس همیلتون در رده دوم با تایر مدیوم دیده شد. Max Verstappen با لاستیک های سافت در خط استارت نهاده شد. بوتاس و سونودا، رانندگانی بودند که از تایرهای مدیوم استفاده می کردند.
تایرهای مدیوم همانطور که می دانیم، فرسایش کمتری دارند. از همین رو، راننده مدت زمان بیشتری می تواند در راستا مسابقه مسابقه بدهد. از طرفی دیگر، راننده ای که از تایر مدیوم استفاده می نماید، دیر تر هم برای تعویض تایرهای خود به پیت می رود.
تایرهای سافت اما شرایط متفاوتی دارند. چسبندگی بالایی دارند، اما فرسایش آنها هم نسبت به تایرهای مدیوم بیشتر است. به همین جهت راننده ای که از این نوع لاستیک استفاده می نماید، مدت زمان کمتری در پیست حضور خواهد داشت. انتخاب و استفاده از دو نوع تایر متفاوت، استراتژی های متفاوتی هم در پی داشت.
همیلتون در آغاز مسابقه استارت فوق العاده ای داشت. او یک دهم ثانیه سریعتر از Max Verstappen بود و به همین جهت؛ توانست پیش از پیچ اول، رده نخست را از مکس فرستپن بگیرد.
همیلتون رده خود را پس نداد
مکس فرستپن کوشش می کرد تا بتواند رده اولی خود را مجدداً در اختیار داشته باشد. حمله او به همیلتون در انتهای راستا مستقیم اول کافی بود که لوئیس به بیرون از راستا اصلی پیست راهنمایی گردد.
مکس با این حمله به رده اول می رسید. اما لوئیس همیلتون با عبور از راستا خارج از پیست دوباره به رده اول برگشت. تصور می شد او رده خود را به Max Verstappen پس بدهد. اما مایکل مسی (مدیر مسابقه) تصمیم گرفت درباره این صحنه تصمیمی نگیرد!
مکس و ردبول در شوک بودند. چرا که پیش تر در چنین صحنه هایی مایکل مسی ردبول را مجبور می کرد رده خود را به مرسدس پس بدهد. اما اینبار چنین اتفاقی نیوفتاد.
پرز از نوریس عبور کرد
سرجیو پرز راننده دیگر ردبول که در رده چهارم استارت زده بود؛ در آغاز مسابقه توانست لندو نوریس راننده تیم مکلارن را پشت سر بگذارد. این اتفاق مهمی برای تیم ردبول بشمار می رفت. چرا که این تیم به امتیازات پرز نیاز داشت.
با ادامه فرایند مسابقه، تایرهای مکس فرستپن هم رفته رفته به سرانجام عمر خود رسیدند. ردبول راننده هلندی خود را در دور 14 وارد پیت کرد. مکس با تایرهای هارد به پیست برگشت، اما مرسدس هم از این ماجرا عقب نماند.
یک دور بعد لوئیس همیلتون هم برای تعویض تایر جلوی گاراژ تیم مرسدس بنز توقف کرد. او تایرهای هارد را انتخاب کرد و این یعنی لوئیس تا سرانجام مسابقه قرار بود با این تایرها در پیست دیده گردد.
اما مکس در دور بازگشت به پیست زمان زیادی پشت فراری ساینز ماند. همین موضوع باعث شد او 9 ثانیه از لوئیس عقب بیوفتد.
پرز یک رانندگی فوق العاده به نمایش گذاشت
زمانی که Max Verstappen به پیت رفت، ردبول پرز را بیرون نگه داشته بود. تها علت این کار هم آن بود که سرجیو باید سد راه همیلتون می شد. پرز این وظیفه را به درستی انجام داد و دو دور شاهکار از این راننده مکزیکی شاهد بودیم. هر حمله ای که از سوی لوئیس می شد، سرجیو با یک ضد حمله پاسخ آن را می داد.
همین کار پرز باعث شد فاصله لوئیس و مکس از حدود ده ثانیه به 1.5ثانیه کاهش یابد. البته پرز در برابر فشار بی امان همیلتون ناکام ماند. اما مأموریت خود را برای ردبول به خوبی انجام داد. سرجیو پس از دفاع در برابر همیلتون به پیت رفت.
فاصله همیلتون و ورستپن کم نشد
پس از عملکرد عالی سرجیو پرز، فاصله مکس و لوئیس می بایست کمتر می شد. اما راننده بریتانیایی تیم مرسدس با تایرهای هارد دورهای سریع ثبت کرد. همین موضوع باعث دوباره او از ردبول مکس فاصله بگیرد.
در دور 36 گرندپری ابوظبی، فاصله مکس و لوئیس به بیشتر از 6 ثانیه رسیده بود. اما خراب شدن آلفارومئو جیوناتزی باعث شد اتومبیل ایمنی مجازی در پیست اعلام حضور کند. در چنین شرایطی رانندگان باید در یک زمان دلتا حرکت نمایند.
تصمیم مرگ و زندگی برای مکس
درست در همین زمان، ردبول تصمیم گرفت مکس را برای تعویض تایرها به پیت بیاورد. پرز هم پشت سر او این کار را تکرار کرد. بدین ترتیب در حالی که بیست دور به سرانجام مسابقه زمان به جای مانده بود، مکس تایرهای نو تری نسبت به لوئیس داشت.
لطیفی سرنوشت را عوض کرد
نیکولاس لطیفی سرنوشت این مسابقه را در دور 53 عوض کرد. حقیقت این بود که لطیفی از هیاهوی رانندگان جلوتر فاصله بسیاری داشت. او سعی می کرد از میک شوماخر و اتومبیل HAAS او سبقت بگیرد.
اما مقاومت میک شوماخر، لطیفی را به خارج از پیست پرتاب کرد. همین موضوع باعث شد تایرهای لطیفی دیگر چسبندگی لازم به راستا مسابقه را نداشته باشند.
لطیفی زمانی که به راستا مسابقه برگشت، چند متر هم دوارم نیاورد و تایرهای او برای چسبیدن به راستا مسابقه زیادی گرد و خاک جذب نموده بوند. از همین رو، درست در همان نقطه ای که کیمی رایکونن در تمرینات تصادف نموده بود، با دیواره کناری پیست برخورد.
این برخورد موجب شد اتومبیل ایمنی وارد راستا مسابقه گردد. پرز در این بین نتوانست سرانجام مسابقه را ببیند. ردبول به علتی که اعلام نشد، این راننده مکزیکی را از پیست خارج کرد.
با خارج شدن پرز و حضور اتومبیل ایمنی معین نبود که مسابقه ادامه خواهد داشت یا خیر. اتومبیل های بسیاری هم بین لوئیس و مکس وجود داشتند. آنها رانندگانی بودند که از طرف لوئیس لپ شده بودند، اما مکس هنوز به آنها نرسیده بود.
مایکل مسی در ابتدا مخالف سبقت گیری اتومبیل های لپ شده بود. اما به یکباره تصمیم خود را عوض کرد و اتومبیل های لپ شده با گذشتن از کنار اتومبیل ایمنی، دورهای خود را پس گرفتند.
با آغاز دوباره مسابقه پس از تصادف لطیفی، رقابت دوباره در یاس مارینا آغاز شد. مکس که از همان ثانیه های اول آماده حمله به همیلتون بود، پیش از ورود به راستا مستقیم توانست او را پشت سر بگذارد. این فرایند در یک دور سرانجامی مسابقه هم ادامه داشت و او به عنوان نخستین راننده هلندی تاریخ، به جام قهرمانی فصل 2021 سلام کرد.
با قهرمانی مکس ورستپن، پنج سال حکم رانی همیلتون در فرمول یک نیز به سرانجام رسید. البته تیم مرسدس برای هشتمین بار پیروز به کسب عنوان قهرمانی سال شد. فرایندی که در تاریخ بی نظیر است.
این خبر به روز خواهد شد…
منبع: بیت ران