چاپ مقاله فیروزه ایرانی عضو هیأت علمی دانشگاه نیشابور در مجلات علمی آمریکا

به گزارش آب مایه حیات، خبرگزاری خبرنگاران- مقاله فیروزه ایرانی: گنجینه باستانی نیشابور زهرا مختاری عضو هیأت علمی دانشگاه نیشابور در یکی از معتبرترین مجلات علمی آمریکا چاپ شد

چاپ مقاله فیروزه ایرانی عضو هیأت علمی دانشگاه نیشابور در مجلات علمی آمریکا

به گزارش خبرنگار آب مایه حیات در نیشابور ،دکتر زهرا مختاری عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه نیشابور اظهار کرد : این مقاله با عنوان فیروزه ایرانی: گنجینه باستانی نیشابور و با همکاری دانشگاه علوم زمین چین در آخرین شماره مجله علمی Gems and Gemology ایالات متحده آمریکا چاپ شد .

عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور اضافه نمود: این مقاله با موضوع معرفی فیروزه نیشابورتولید شده که در آن برای اولین بار به آنالیز ویژگی های معدنی، پراکندگی رگه ها و عوامل ساختاری و زمین شناسی دخیل در تشکیل فیروزه و ... پرداخته می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور با اشاره به اهمیت و جایگاه والای سنگ های قیمتی در تجارت دنیای ادامه داد: کشور ایران به علت تنوع و تحولات فرآیندهای زمین شناسی سرشار از منابع بزرگِ گوهرسنگ های گوناگون مانند فیروزه، وزوویانیت، انواع عقیق، کوارتز، فلوئوریت، کریزوکولا، انواع گارنت، ردونیت، سلستیت، نفریت، زبرجد، سرپانتین، تورمالین، اندالوزیت، آپاتیت، کروندوم، پیریت و... می باشد.

وی با اشاره به یکی از ویژگی های مهم این منابع ارزشمند بیان کرد: نکته قابل توجه این است که این سنگ های ارزشمند به سهولت به عنوان ماده اولیه مقرون به صرفه، قابل تهیه بوده و کیفیت این منابع به گونه ایست که می توان آن ها را با حداقل بهسازی و با فرآوری مناسب، مستقیما وارد بازار کرد.

دکتر زهرا مختاری توضیح داد: درایران تقریبا حدود دویست نوع از چهارصد نوع گوهرسنگِ شناخته شده پیدا می گردد و با کیفیت ترین فیروزه دنیا متعلق به معادن نیشابور بزرگ می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور اظهار کرد: خوشبختانه این روزها در میان این گوهرها، معدن فیروزه نیشابور نه تنها از لحاظ معدنی، مالی و گردشگری، بلکه از لحاظ اعتبار دنیای خود و به عنوان یک سرمایه باستانی اهمیت دوچندانی یافته است.

دکتر مختاری عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه نیشابوردرپایان گفت: در آخرین شماره مجله علمی Gems and Gemology ایالات متحده آمریکا همزمان با پذیرش و چاپ مقاله مذکور، عکس ارسالی نویسندگان از فیروزه نیشابور نیز به عنوان یکی از منحصر بفردترین گوهرهای دنیا، به عنوان مهمترین خبر این مجله روی صفحه اول به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری آریا

به "چاپ مقاله فیروزه ایرانی عضو هیأت علمی دانشگاه نیشابور در مجلات علمی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ مقاله فیروزه ایرانی عضو هیأت علمی دانشگاه نیشابور در مجلات علمی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید