Purosangue به عنوان نخستین خودروی خانوادگی فراری معرفی گردید
به گزارش آب مایه حیات، شاید فراری با عرضه Purosangue 2023 خیلی دیر به جمع شاسی بلندها و کراس اوورهای لوکس وارد شده باشد اما طراحی زیبای الهام گرفته از فراری روما، بهره گیری از یک موتور V12 و حداکثر سرعت 310 کیلومتر بر ساعت، ارزش این انتظار را داشته است.
در حقیقت انتظار برای عرضه اولین خودروی چهار در فراوریی فراری 75 سال طول کشید! خودرویی که با گران ترین نسخه های استون مارتین DBX، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا و رولز رویس کولینان رقابت خواهد نمود. حالا تنها مک لارن است که در پذیرش تمایل بازار، کندتر از بقیه عمل نموده است.
خودروی کراس اوور پیورسانگوئی 2023 (Purosangue 2023) دارای فضای کافی برای خانواده، درهای عقب، دریچه مخصوص چمدان و سیستم چهار چرخ محرک است و بدین ترتیب یک خودروی ایدئال برای استفاده در تمام طول سال محسوب می گردد.
بر خلاف رقبا که تصمیم به ساخت خودروهایی به سبک شاسی بلند گرفته اند، فراری یک ظاهر کراس اوور را انتخاب نموده است که 1589 میلی متر ارتفاع دارد. بدین ترتیب هرچند نسبت به رقبا فضای کابین آن کم تر است اما به ظاهر شیک تر و مرکز ثقل پایین تر آن (با یاری پانل کربنی سقف) یاری می نماید و هندلینگ بهتری هم به همراه دارد.
طراحی بیرونی بدنه آلومینیومی با طول 4973 میلی متر، به شدت بر خودروی شاخص فراری یعنی روما کوپه پایدار است. به همان صورت بخش میانی آن فشرده شده و بخش های دیگر از جمله پانل دیفیوزر عقب با اگزوز چهارگانه و چراغ های جلو و عقب نیز همه ویژگی های طراحی خودروی دو در روما را تداعی می نمایند و زیبایی بی نظیری به Purosangue می بخشند.
چیز دیگری که آن را نسبت به همه رقبای دیگر به جز رولز رویس کولینان شاخص می نماید، درهای لولا عقب آن است. تزئینات نامتعارف کمانی گلگیر هم، تعریف تازه ای را از افزونه های گلگیر به نمایش می گذارند و از چرخ های 22 اینچی در جلو و 23 اینچی در عقب بهره می برند که البته خیلی بزرگ به نظر نمی رسند.
پیشرانه V12
اما جایی که Purosangue واقعا کوشش نموده تا فزونی خود را نسبت به سایر شاسی بلندهای لوکس نشان دهد، در قلب و زیر کاپوت کشیده آن نهفته است. اگرچه احتمالا در آینده موتورهای V6، V8 و پیشرانه هیبریدی هم عرضه شوند، اما مدل فعلی، دارای یک موتور 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی است که 715 اسب بخار قدرت و 716 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید و سرعت چرخش آن به 8250 دور در دقیقه می رسد.
این سیستم درست مانند خودروهای GT فراری، به وسیله یک جعبه دنده هشت سرعته و دو کلاچه در عقب، به یک سیستم چهار چرخ محرک متصل می گردد و به Purosangue یاری می نماید تا توزیع وزنی فوق العاده 49:51 را برای جلو و عقب داشته باشد.
DBX707 استون مارتین با پیشرانه 697 اسب بخار به قدرت موتور فراری پیورسانگوئی نزدیک است اما از موتور V12 بهره نمی برد. لامبورگینی اوروس پرفورمانته تازه هم تنها 657 اسب یبخار قدرت فراوری می نماید و بنتلی بنتاگیا اگرچه با موتور W12 در دسترس است اما آن هم تنها می تواند 626 اسب بخار قدرت فراوری کند و به میزان خودروی فراری چابک نیست.
شتاب گیری صفر تا 100 کیلومتر DBX و اوروس، 3.3 ثانیه و مشابه Purosangue است و اگرچه حداکثر لامبورگینی اوروس 306 کیلومتر بر ساعت است، خودروی استون مارتین با حداکثر سرعت 310 کیلومتر بر ساعت، با فراری برابری می نماید.
این اولین خودروی چهار چرخ محرک فراری محسوب نمی گردد، اما نخستین خودروی این شرکت با قابلیت کنترل سرازیری است؛ چیزی که 20 سال پیش غیرقابل تصور به نظر می رسید.
بعلاوه اولین خودروی فراری است که از کنترل غلت (رول) فعال بهره می برد. میله های ضد غلت فعال در خودروهای لوکس بزرگ رایج شده است، اما فراری توانایی کنترل رول خود را با یاری دمپرهای اسپول ولو مولتی ماتیک به همراه کنترل الکترونیکی به دست می آورد.
این قابلیت باید به اتصالات بهتر محور خودرو در سطوح ناهموار یاری و در عین حال شاسی را برای رانندگی با سرعت بالا مستحکم کند. اما قابلیت افزایش سواری را ندارند و این ارتفاع در 183 میلی متر ثابت شده است که توانایی آن را در بیراهه محدود می نماید.
بدون نمایشگر لمسی مرکزی
Purosangue یک مدل بسیار متفاوت از فراری است و طراحی داخلی متفاوتی نسبت به خودروهای دیگر این شرکت ارائه می دهد. با وجود آن که خودروسازان دیگر مانند پورشه تمایل به استفاده از داشبوردهای مشابه در خودروهای خود دارند، به نظر می رسد که فراری سبک خود را از خودرویی به خودروی دیگر تغییر می دهد.
بدین ترتیب هرچند Purosangue از نگاه بیرونی شبیه یک روما به نظر می رسد، اما در داخل بسیار متفاوت و بیشتر شبیه کابین داخلی 296 GTB است. در این خودرو نمایشگر بزرگ و لمسی مرکزی وجود ندارد و به جای آن راننده و مسافر هر دو صفحه نمایش مخصوص به خود را دارند.
فراری قیمت Purosangue را اعلام ننموده است، اما احتمالا حدود 400 هزار هزینه خواهد داشت که بسیار گران تر از سایر خودروهای شاسی بلند سوپراسپرت موجود در بازار خواهد بود.
عکس ها: خودروی تازه فراری
Credit: Ferrari
منبع: Carscoops
منبع: دیجیکالا مگ