آشنایی با جاذبه های شرق ترکیه

به گزارش آب مایه حیات، شرق ترکیه، منطقه ای با چند هزار سال تاریخ، فرهنگ و تمدن بشری است. در جای جای این سرزمین، تاریخ و طبیعت دست به دست هم داده اند تا ترکیه ای متفاوت از آنچه که تا به امروز شنیده اید را نشان دهند! شهرها و جاذبه های باستانی این ناحیه، هر ساله گردشگران زیادی را به تماشای خود می خواند.

آشنایی با جاذبه های شرق ترکیه

در شرق ترکیه خواهید دید:

شهر وان

شهر تاریخی و زیبای وان بزرگترین شهر در شرق ترکیه و مرکز استان وان است. گویش مردم این شهر زبان کردی کرمانجی است. از نظر جغرافیایی، این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان، از شرق به کوه های مرتفع سیاه کوه و از جنوب در مجاورت کوه آرتوس است.

بعضی از از جاذبه های دیدنی وان عبارت اند از:

  • کلیسای آختاما

    این کلیسا در فاصله 41 کیلومتری جنوب غربی شهر وان بر روی جزیره آختامار قرار گرفته است. این کلیسای دیدنی با معماری کشیش مانوئل و با سفارش گاغیک اول و پادشاه واسپورکان بین سال های 915 تا921 میلادی بنا شده است.

  • دریاچه وان بزرگ ترین دریاچه ترکیه دریاچه زیبای وان است که از فعالیت های آتشفشانی طی سالیان دراز به وجود آمده است. در شمال غربی دریاچه کوه سبحان و در قسمت جنوبی آن کوه اختیار شهاب قرار گرفته است. آب شفاف دریاچه آن را برای سرگرمی و شنا گزینه مناسبی نموده است.

دریاچه وان

حسن کیف HasanKeyf

حسن کیف روستایی باستانی در کرانه رودخانه دجله، واقع در جنوب ترکیه است. خاستگاه این منطقه به دوران پیش از تاریخ بازمی شود. مردمان عموما کرد این منطقه، هنوز به رسم پیشنیان شان به شیوه غارنشینی زندگی می نمایند. غارهایی در دل صخره های روستا که بعضا چند طبقه هستند این روستا را دیدنی نموده است. این منطقه در طول سالیان دراز شاهد فرهنگ های مختلفی بوده است. در دوران سلجوقیان حسن کیف مرکز به حساب می آمده است. دژ عظیمی از جنس سنگ آهک از آن دوران در اینجا به جای مانده است. در حسن کیف می توانید از سد ایلی سو (Ilisu) و مسجد سلیمان نیز بازدید کنید.

شانلی اورفا

شانلی اورفا یکی از باستانی ترین شهرهای دنیا، در نزدیکی رود فرات در جنوب شرقی ترکیه واقع شده است. این شهر راوی داستان های زیادی از گذشته های دور است. گمان می رود این شهر محل زندگی و یا زادگاه پیامبرانی همانند ابراهیم، شعیب و ایوب بوده است، از همین رو این منطقه مملو از آثار و نمادهای تاریخی و مذهبی است. اورفا از دو بخش قدیم و نو تشکیل شده است که بخش قدیمی آن دارای بازارهای سنتی است. امروزه بیشتر جمعیت این شهر را عرب و کرد هستند.

در بازدید از جاذبه های اورفا، بازدید از بالیک لی گول (محل تبدیل آتش به گلستان برای حضرت ابراهیم)، غار محل تولد حضرت ابراهیم، قلعه اورفا، مسجد خلیل الرحمان، باغ گول باشی، مسجد رضوانیه، مسجد جامع اورفا، دیوارهای مخروبه شهر، حمام های هشت گانه ترکی و یکی از قدیمی ترین معابد دنیا را از دست ندهید.

balikli Gol

ماردین Mardin

ماردین شهری بین النهرینی، در جنوب شرقی ترکیه و بر روی صخره های کوه ساخته شده است. این سرزمین که سال ها دیار سوریانی ها بوده، با اشکال زمین شناسی جالب، بناهای طراحی شده از ترکیب سنگ و گیاهان همراه با کوچه های سایه دار دراز و پله ای از جاذبه های محبوب گردشگران ترکیه به شمار میرود.

نمرود داغی

کوه تاریخی نمرود گفتنی های زیادی از دوران باستان دارد. گورستان قدیمی، مجسمه های عجیب و غول پیکر ده متری همراه با کتیبه های اطراف آنها در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. اینجا یکی از برترین مکان ها برای مشاهده غروب و طلوع خورشید است، هر سال گردشگران زیادی به سمت کوه نمرود می آیند که زیباترین غروب ها و طلوع های خورشید را ببینند. این منطقه یکی از پارک های ملی ترکیه نیز به شمار میرود.

در اطراف کوه نمرود می توانید از قلعه قدیمی، قلعه نو، تپه کاراکوش و پل جندره بازدید کنید.

کوه نمرود

ترابزون

شهر زیبای ترابزون در نزدیکی شرق دریای سیاه واقع شده است. این شهر در قدیم بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته و از نظر تجاری بسیار مهم بوده است. آثار تاریخی بی شمار، کوه های سرسبز و ساحل دریای سیاه از آن یک مکان مجذوب کننده گردشگری به وجود آورده است. یکی از جاذبه های دیدنی این دیار پارک ملی آلتیندره است که با طبیعتی باشکوه و سرسبز، صومعه زیبای سوملا را در پرتگاهی مرتفع در خود جای داده است. در جنوب شرقی ترابزون نیز، اوزونگول واقع شده است که از کوه آلپ سر چشمه گرفته و با کوه و چمن زار احاطه شده است. این مکان محل مناسبی برای پیاده روی و ماهی گیری است.

در ترابزون، بازدید از قلعه ترابزون، بازار ترابزون، موزه ابا صوفیا، دریاچه اوزون گل، خانه آتاتورک، پارک بوزتپه و موزه ترابزون را از دست ندهید.

شهر ترابزون

صومعه سوملا

شهر آنی

شهر آنی از لحاظ وجود بناهای مستحکم با معماری متنوع اهمیت فراوانی دارد. سنگ دوف مهم ترین عنصر به کار رفته در ساخت بناهای این شهر است. این سنگ، که قابلیت شکل پذیری خاصی دارد، در رنگ های متنوع زرد، قرمز، سیاه و خاکستری به وفور در دره آخوریان و اطراف این منطقه یافت می شده است. از آنجایی که این شهر دارای کلیساهای باشکوه زیادی بوده است به شهر هزار و یک کلیسا معروفیت یافته است. بازمانده های سازه ها و کلیساهای این شهر دیدنی را در مرز ترکیه و ارمنستان خواهید یاقت.

تهیه و تدوین: تحریریه آب مایه حیات

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "آشنایی با جاذبه های شرق ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های شرق ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید