با ترک همین یک عادت دیرتر پیر شوید

به گزارش آب مایه حیات، نتایج تحقیقات نو تایید نموده است که استعمال سیگار روند پیری را تا حد زیادی تسریع می نماید.

با ترک همین یک عادت دیرتر پیر شوید

به گزارش آب مایه حیات، یافته ها اخیرا در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا در میلان به وسیله دکتر سیو دای ارائه شده است. وی استادیار دانشکده پزشکی بالینی در دانشگاه عادی هانگژو چین است.

دکتر دای اظهار کرد: نتایج این تحقیق نشان می دهد که شرایط کنونی سیگار کشیدن و میزان مصرف سیگار می تواند منجر به کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت گردد. به عبارت دیگر، سیگار می تواند روند پیری را تسریع کند، در حالی که ترک آن ممکن است به طور قابل توجهی خطر مرتبط را کاهش دهد.

برای درک اهمیت این موضوع، درک عملکرد تلومرها لازم است زیرا آنها نقش محافظتی ایفا می نمایند. هنگامی که آنها خیلی کوتاه می شوند، توانایی سلول برای تقسیم به خطر می افتد و این مورد منجر به مرگ سلولی و بخشی ذاتی از پیشرفت پیری می گردد.

نتایج تحقیقی بر روی 500 هزار نفر نشان داده است که استعمال سیگار باعث کوتاه شدن قطعات انتهایی کروموزوم در گلبول های سفید خون سیستم ایمنی بدن ما می گردد. طول این قطعات انتهایی که تلومر نامیده می شوند، نشان دهنده سرعت پیری ما و توانایی سلول های ما برای ترمیم و بازسازی است.

حدس و گمان هایی وجود دارد که طول تلومر در گلبول های سفید یا لکوسیت ها با سیگار کشیدن مرتبط است، با این حال، مطالعه حاضر اولین مطالعه ای است که ارتباط بین شرایط کنونی سیگار کشیدن، میزان مصرف سیگار و کوتاه شدن تلومر را آنالیز می نماید. تلومرها مانند غلاف های پلاستیکی یا فلزی انتهای بند کفش هستند که از ساییدگی بند کفش جلوگیری می نمایند.

نتایج آنالیز نشان داد که شرایط فعلی سیگار کشیدن به طور قابل توجهی با طول تلومر لکوسیت کوتاه تر مرتبط است، در حالی که سیگاری های قبلی و افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند طول تلومر لکوسیت به طور قابل توجهی کوتاه تر را نشان نمی دهند.

در میان افرادی که در گذشته سیگار می کشیدند، تمایل به کوتاه تر شدن طول تلومر وجود داشت اما این از نظر آماری معنی دار نبود. افرادی که تعداد بیشتری سیگار استعمال کردند، طول تلومر لکوسیت به طور قابل توجهی کوتاه تر بود. به طور خلاصه، سیگار کشیدن ممکن است باعث کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت گردد و هر چه سیگار بیشتر دود گردد، اثر کوتاه نماینده قوی تر است.

کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت با بسیاری از بیماری ها شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و از دست دادن عضلات مرتبط است به این معنی که تأثیر سیگار بر طول تلومر احتمالاً نقش مهمی در این بیماری ها ایفا می نماید، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم های اساسی مورد احتیاج است.

این مطالعه به شواهدی اضافه می نماید که سیگار کشیدن باعث پیری می گردد. از آنجایی که ترک سیگار مزایای سلامتی واضحی دارد، زمان آن فرا رسیده است که حمایت از ترک سیگار بعلاوه درمان را در مدیریت بالینی روزانه لحاظ کنیم تا به ما یاری کند تا محیطی عاری از دود برای نسل بعدی ایجاد کنیم.

محققان بر این باورند که درک تلومرها می تواند قفل درمان پیری و بیماری های مرتبط را باز کند. با دستکاری تلومراز یا ایجاد درمان هایی که بر طول تلومر تأثیر می گذارند، ممکن است روزی طول عمر سلول ها را افزایش دهیم و با بیماری های مرتبط با افزایش سن مبارزه کنیم.

  • 8 ماده غذایی خوشمزه که پوستتان را نابود می نماید
  • احتمال ابتلا به زوال عقل با انجام روزانه این کار
  • تاثیر مخربی که نوشابه بر سلامت روان بچه ها می گذارد
منبع: همشهری آنلاین

به "با ترک همین یک عادت دیرتر پیر شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ترک همین یک عادت دیرتر پیر شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید