بیزینس پلن چیست و چطور باید نوشته گردد

به گزارش آب مایه حیات، بیزینس پلن آینده یک کسب و کار را مشخص می نماید. کارایی ایده سود ویژگی ها همه چیز در یک بیزینس پلن ارائه می گردد. اما هیچ الگوی پذیرفته شده جهانی برای نوشتن آن وجود ندارد - از شرکتی به شرکت دیگر مالکی به مالک دیگر محصولی به محصول دیگر و خدماتی به خدمات دیگر فرق دارد.

بیزینس پلن چیست و چطور باید نوشته گردد

مراحل نوشتن بیزینس پلن بسیار مهم است به همین علت است که باید یاد بگیرید که چگونه یک طرح تجاری را مرحله به مرحله بنویسید. مهم نیست که فرمت سند چیست بخش ها و اجزای خاصی را نمی توان نادیده گرفت؛ به همین علت است که همه باید بدانند چگونه یک بیزینس پلن بنویسند.

بخش های ضروری یک بیزینس پلن

چگونه یک بیزینس پلن بنویسیم؟ اولین قدم برای نوشتن به تصویر کشیدن شعار و منظره آن است. اسلایدهای بسیار مجذوب نماینده با نقل قول های جالب و واژگان مجذوب نماینده آن را به یک طرح تجاری عالی تبدیل نمی نماید. به یاد داشته باشید که منظره و ماموریت دو فاکتور مهم یک بیزینس پلن عالی هستند بعلاوه می توانید چند نمونه از یک طرح تجاری را آنالیز کنید تا از آن ایده بگیرید.

یکی از مهمترین نکات نوشتن یک خط ساده است که منظره سرمایه گذاری فرد را به نمایش می گذارد و به جای نوشتن توضیحات طولانی و بدون ذکر منظره و شعار کسب و کار تاثیر بسیار خوبی بر سرمایه گذاران بالقوه ایجاد می نماید.

اعداد فروش و مارکتینگ

بیایید در خصوص اعداد صحبت کنیم زیرا در تجارت همه چیز در خصوص اعداد است اینطور نیست؟ بنابراین این بخش بینشی از پتانسیل واقعی کسب و کار است. وجوه جمع آوری شده موجود فروش پیش بینی شده در سال مالی هزینه های بازاریابی و بازگشت سرمایه و غیره را برجسته می نماید و بخش مهمی از هر طرح کسب و کار کوچک است.

نکته کلیدی در نوشتن یک بیزینس پلن این است که به هیچ وجه اغراق ننموده یا درباره داده ها اغراق نکنید. در نوشتن یک طرح تجاری خوب ارائه داده هایی در خصوص فروش واقعی کسب و کار و ارائه یک نمایش تصویری مانند نمودارها و گراف ها برای روشن کردن پیغام مورد نظر است. این کار بهتر از ایجاد یک جدول بزرگ است که در چندین اسلاید یا صفحه قرار گرفته است. بعلاوه می توانید یک نمونه بیزینس پلن خوب را پیدا نموده و با الهام از آن متوجه شوید چگونه می توان این قسمت را نوشت.

بعلاوه برآوردی از گردش مالی که کسب و کار در نظر دارد در سال آینده انجام دهد را ارائه دهید. این کار در نهایت باعث می گردد که سرمایه گذار در خصوص سبد سرمایه گذاری فکر کند. اگر نمی دانید چگونه یک پیشنهاد تجاری بنویسید اینها موارد اصلی هستند که باید به خاطر بسپارید.

استراتژی عملیاتی

هدف و مشکل اصلی ایجاد یک بیزینس پلن تصمیم گیری درباره استراتژی عملیاتی و نحوه عملکرد کل کسب و کار است؛ زیرا این بخشی یک بیزینس پلن عالی است. در یک بیزینس پلن خوب جریان فرآیند را از نظر نحوه عملکرد و کوشش کل کسب و کار توصیف می نماید. از این گذشته هر روش اجرایی زمانی بهتر درک می گردد که فرد از الگوریتم آن مطلع باشد؛ به عبارت دیگر چگونه فرآیند اجرا انجام می گردد زیرا این همان چیزی است که نتیجه تمام کار سخت است.

خلاصه اجرایی

بسیاری از افراد نمی دانند چگونه یک خلاصه اجرایی بنویسند. بیزینس پلن نهایی معمولا به یک یا دو صفحه محدود می گردد خلاصه اجرایی باید کل تصویر را بدون پرداختن به جزئیات بیشتر ترسیم کند. ارزش پیشنهادی جزء ضروری این خلاصه است و نباید از آن گذشت.

توصیه می گردد پس از تهیه پیش نویس کل طرح کسب و کار خلاصه اجرایی را بنویسید زیرا با انتخاب ایده های مهم از بخش های دیگر سند می توان یک اصل مختصر را تدوین کرد. می توانید راهنماهای بسیاری را برای نوشتن یک طرح کسب و کار دنبال کنید یا الگوی طرح کسب و کار رایگان را آنالیز کنید تا مطمئن شوید چیزی را از دست نداده اید.

تحلیل بازار هدف

غیرممکن است که محصول یا خدمات را بدون هیچ تحقیق و تجزیه و تحلیلی بتوان فروخت. به همین علت نوشتن یک بیزینس پلن مهم است. این بخش قسمت اصلی در نوشتن این سند است. یک آیتم خاص فقط بخش خاصی از مشتریان را جذب می نماید. هنگامی که یک طرح کسب و کار می نویسید ضروری است به هرکسی که آن طرح را آنالیز می نماید اجازه دهید تا مخاطبی را که سرمایه گذاری هدف قرار داده است بیابد.

محصول یا خدمات مورد نظر

تصور کنید در یک پرواز هستید و مقصد آن را نمی دانید آیا منطقی است؟ البته که نه! به همین ترتیب بدون معین کردن محصول و معینات آن که کسب و کار قصد ارائه آن را دارد کل سند بی معنا می گردد. در میان تمام مراحل نوشتن یک طرح تجاری افزودن معینات محصول یک مرحله مهم است.

آیا قصد دارید یک آزمایش شیمی را بدون معین کردن مواد و ترکیبات مربوط توضیح دهید؟ یک بیزینس پلن استارتاپ همواره لیستی از ابعاد محصول عملکرد ایرادات شناسایی شده و راه چاره ها استفاده تقاضا در بازار و غیره را در خود دارد. توضیحات باید از نظر ذهنی تحریک نماینده باشد تا مشتری بتواند قبل از در اختیار گرفتن آن کل آن را تصور کند.

کمیته مدیریت و مشاوره

بیزینس پلن باید شامل بخشی باشد که معینات کوتاهی از هر یک از اعضای دخیل در راه اندازی شرکت در آن ارائه گردد. این برترین نکته یک بیزینس پلن است زیرا پارامتری را برای ارزیابی اعتبار کسب و کار از چشم سرمایه گذار VC یا سرمایه گذار فرشته ارائه می دهد. این بخش اصلی نحوه انجام یک بیزینس پلن است. استدلال روشن است - اخلاق شخصیت و ویژگی های مختلف دیگر بنیانگذار و تیم او در محصول نهایی منعکس شده است.

بعلاوه اگر کسب و کار به وسیله نوعی کمیته مشاوره راهنمایی می گردد گواهی بر این واقعیت است که کسب و کار می تواند سودآور گردد در غیر این صورت افراد با تجربه از راهنمایی چنین سرمایه گذاری دوری می کردند و به همین علت است که بخش مهمی از بیزینس پلن هر استارتاپی است.

خلاصه مالی

نباید با بخش رقم فروش اشتباه گردد خلاصه مالی شبیه ترازنامه احتمالی بوده و یکی از مهمترین نکات برنامه ریزی تجاری است. پیش بینی های عایدی تصوری از پاداش هایی که برای کوشش هایی که در راه اندازی کسب وکار انجام می دهید به شما ارائه می دهد زیرا اعداد موجود در بیزنیس پلن مطمئنا داستان شرکت شما را برای ارائه نمایندگان بیان می نمایند. چرا که همانطور که قبلا ذکر شد تمام تجارت به اعداد خلاصه می گردد. خلاصه مالی بخشی از یک بیزینس پلن خوب است.

الزامات آینده

یکی از دلایلی که باعث می گردد یک تاجر سخت کار کند رشد کسب و کار او در آینده است و یک بیزینس پلن خوب باید این آینده را به خوبی نمایش بدهد. حتی اگر یک کسب و کار کوچک باشد باید الزامات آینده را نشان بدهد زیرا احتیاجهای آینده در مقایسه با احتیاجهای فعلی متفاوت خواهد بود.

برای مثال اگر سرمایه گذاری مورد احتیاج در حال حاضر یک عدد شش رقمی باشد ممکن است به هشت رقمی تبدیل گردد تا کسب وکار را با پیشرفت زمان حفظ کند. با این حال توجیه الزامات پیش بینی شده باید ذکر گردد تا منطقی باشد. می توانید الگوهای طرح کسب وکار رایگان را آنالیز کنید تا ببینید چگونه می توان آن را لیست کرد.

تحلیل رقابتی

نکته اینجاست که با یک یا چند امتیاز فروش منحصر به فرد باشید تا از رقبای خود در همان بخش متمایز شوید. این یکی از مراحل مهم برای نوشتن یک بیزینس پلن است. تجزیه و تحلیل با محصولات موجود با عملکرد تقریبا یکسان به نشان دادن USP یاری می نماید و بعلاوه به شما مقیاسی می دهد تا محصول خود را بهتر از رقبا کنید. تحلیل رقابتی بخش جدایی ناپذیر یک بیزینس پلن است این را در همه راهنماها می توانید مشاهده کنید.

چند نکته و پیشنهاد برای نوشتن بیزینس پلن

  • با کنار گذاشتن طرح های گرافیکی بیزینس پلن خود را خسته نماینده نکنید. از دست ندادن توجه مخاطب یا خواننده در نتیجه تاثیرگذار است یکی از برترین نکات برای نوشتن یک طرح تجاری است.
  • برترین بیزینس پلن ها شامل یک ضمیمه است که بالا و پایین رفتن در مطالب سند را آسانی می نماید.
  • اینکه خلاصه اجرایی را در ابتدا یا در سرانجام قرار دهید تفاوت چندانی ایجاد نمی نماید؛ تا زمانی که کل برنامه منسجم بوده و بخشی از یک بیزینس پلن خوب باشد.
  • انواع مختلفی از بیزینس پلن ها وجود دارد که می توانید با جستجوی برترین الگوی بیزینس پلن خواسته های خود را معین کنید. قبل از انتخاب یک قالب طرح کسب و کار رایگان در خصوص آنها تحقیق کنید.
  • هنگام ارائه طرح آن را مانند کتاب درسی نخوانید. این یکی از مراحل اصلی نوشتن یک بیزینس پلن است و باید نکات و مضامین کلیدی را بدانید تا قانع نماینده به نظر برسد.
  • هر بیزینس پلن استارت آپی نقاط قوت و ضعف کسب و کار را توضیح می دهد و در صورت ارائه چگونه می خواهید از فرصت بهره ببرید.
  • یکی از نکات دیگر درباره نوشتن بیزینس پلن استفاده از فونت و فورمت یکسان در تمام طرح است. تغییر ناگهانی فونت و سایز می تواند وجهه بدی داشته باشد.
  • در حین نوشتن یک بیزینس پلن آن را به یک جلسه تعاملی مبتنی بر داستان تبدیل کنید زیرا هیچ کس دوست ندارد به سخنرانی هایی گوش دهد که در آن شما مجاز به تعامل نیستید. هرچه افراد بیشتری با هم تعامل داشته باشند بیشتر به طرح کسب و کار شما علاقه مند می شوند.
  • مهمترین نکته هنگام نوشتن بیزینس پلن این است که استاد برنامه ای باشید که برای نظارت بر کسب و کار خود ایجاد نموده اید. هر نقطه را به طور کامل مرور کنید مطمئن شوید که از همه اعداد تمام انتظارات آینده پیش بینی ها رشد و غیره مطلع هستید. مطمئن شوید که از طرح کسب و کار کوچکی که ایجاد نموده اید راضی هستید.

از این اشتباهات اجتناب کنید

تهیه پیش نویس بیزینس پلن احتیاجمند تمرکز و یکپارچگی شدید است زیرا ستون فقرات کل کسب و کار را تشکیل می دهد. بسیاری از مردم در خصوص نحوه نوشتن یک پیشنهاد تجاری سردرگم می شوند. به یاد داشته باشید که وقتی در حال نوشتن یک بیزینس پلن هستید باید استراتژی حال و آینده کسب و کار را ترسیم کند نکات حقایق و آمار لازم را که حول آن می چرخد روشن کند.

به زبان ساده بیزینس پلن می تواند هر چیزی را که در خطر است را بسازد یا خراب کند. برای جلوگیری از انجام این اشتباهات می توانید برترین الگوی بیزینس پلن را پیدا نموده و آنالیز کنید. در اینجا لیستی از مواردی وجود دارد که باید هنگام ایجاد طرح کسب و کار نهایی خود در نظر داشته باشید:

عبارات فرسوده

عباراتی مانند اختلال نماینده و تغییر بازی بیش از حد استفاده شده اند و کهنه هستند. از استفاده از آنها در پیش نویس خودداری کنید. این کلمات ممکن است نشان دهند که تجارت چیست اما از ایده آن به معنای واقعی طفره می رود. اجتناب از عبارات فرسوده بخشی از مراحل نوشتن یک بیزینس پلن خوب است.

هدف در اینجا این است که خوانندگان/مشتریان/سرمایه گذاران با بیزینس پلن همراه شده و پیغام درست را هنگام انتشار به دیگران منتقل نمایند. علاوه بر این عبارات کلیشه ای باعث می گردد که شما بیش از حد جاه طلب و دارای اعتماد به نفس بیش از حد به نظر برسید و برای یک طرح تجاری خوب چنین چیزی خوب نیست. ممکن است این بزرگترین طرح روی این سیاره باشد اما ادعاهایی که فراتر از توانایی های شما هستند ناگوار هستند.

از کلمه انجام شد برای توصیف کسب و کار خود استفاده نکنید

تئوری پشت کار یک بیزینس پلن این است که برای همواره ادامه دارد. کسب و کار یک چرخه پیاده سازی-بهبود-تکرار است. استفاده از انجام شد ممکن است به آرزوهای شما که در بیزینس پلن معین شده است سرانجام دهد. اگر می خواهید یک فرآیند طرح کسب و کار نهایی داشته باشید باید چرخه برنامه ریزی اجرا آنالیز تجدید نظر را انجام داده و در صورت تکرار کسب و کار را به سطح بعدی ارتقا دهید.

به همین علت است که وقتی در حال نوشتن یک بیزینس پلن عالی هستید استفاده از کلمات تمام شد و انجام شد طرح را تک بعدی و کمتر مستعد موفقیت می نماید. همواره ماهیت آن را باز نگه دارید و در طول پیش نویس خوش بینانه به نظر برسید و تمام مراحل را در نوشتن بیزینس پلن دنبال کنید.

هرگز فروش را از یک بازار بزرگ محاسبه نکنید

در عین حال بخش مورد نظر خود را به عنوان درصد کمی از یک بازار بزرگ در نظر نگیرید. جزئیاتی مانند فروشگاه ها توزیع نمایندگان کاربران مشترکین کلیک ها و ایمیل ها و غیره را پیش بینی کنید. در بیزینس پلن استارت آپ ها همه چیز را به سمت بالا نگه دارید نه به سمت پایین.

از خوش بینی افراطی و بدون پشتوانه پرهیز کنید

در صورتی که کلمات ذکر شده در طرح شما دو برابر بیشتر از اندازه پیش بینی شده طول بکشد می تواند عاملی مخرب برای آینده شرکت باشد.

بیزینس پلن را با معینات یا ویژگی های فنی محصول یا خدمات پر نکنید. آن را به حداقل برسانید. روی سوالاتی مانند این موارد تمرکز کنید:

  • چه مسئله ای را برای مشتری حل می کنید؟
  • چگونه می خواهید مشکل را حل کنید؟
  • ارزش پیشنهادی محصول چیست؟

پاسخ این سوالات را در بیزینس پلن خود معین کنید. مراقب آنچه در طرح کسب و کار قرار می دهید باشید زیرا در هنگام تنظیم یک بیزینس پلن این بوم کسب و کار شماست. به طور کامل تعمق کنید همه احتمالات و نکات را در نظر بگیرید ادعاهای بلندپروازانه نداشته باشید به حقایق پایبند باشید و در نهایت از اشتباهاتی که در بالا توضیح داده شد اجتناب کنید!

سوالات متداول

مهمترین بخش یک بیزینس پلن چیست؟

خلاصه اجرایی مهمترین بخش است و شاید تنها موردی است که خوانده می گردد پس آن را کامل کنید! خلاصه اجرایی تنها یک هدف دارد: سرمایه گذار را وادار کنید تا بقیه طرح کسب و کار شما را بخواند.

در یک بیزینس پلن خوب چه چیزی وجود دارد؟

یک شرکت اغلب قبل از اینکه بتواند از بانک وام بگیرد به یک بیزینس پلن احتیاج دارد. برنامه های خوب معمولا دارای جزئیات بسیار زیادی هستند و شامل اطلاعاتی در خصوص تمام جنبه های کسب و کار از جمله صنعت بازاریابی پرسنل امور مالی و رویه های عملیاتی مختلف هستند.

4 نوع طرح بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن ها را می توان تقریبا به چهار نوع مجزا تقسیم کرد:

  • طرح های کوتاه یا کوچک
  • طرح ها ارائه
  • برنامه های کاری
  • برنامه های چه می گردد

مراحل نوشتن بیزینس پلن چیست؟

  • خلاصه اجرایی
  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  • مخاطب هدف را ارزیابی کنید.
  • فرصت های شما چیست؟
  • رقابت را درک کنید.
  • یک برنامه مالی ساده بسازید.
  • یک طرح کلی بازاریابی را بگنجانید.
  • عملیات خود را برنامه ریزی کنید

منبع

منبع: مجله شنبه

به "بیزینس پلن چیست و چطور باید نوشته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیزینس پلن چیست و چطور باید نوشته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید