به گزارش آب مایه حیات، تکه هایی از فسیل کشف شده از صخره ای کانادایی در سال 2021 می تواند یک اسکلت کامل نادر دایناسور با پوست فسیل شده است.

یک پیشاهنگ داوطلب به نام Teri Kaskie متوجه برآمدگی عجیبی در دامنه تپه ای در پارک استانی دایناسور در آلبرتا شد و دیرینه بوم شناس دانشگاه ریدینگ -برایان پیکلز- که راهنمایی جستجو را بر عهده داشت، آن را به عنوان یک فسیل هادروسور شناسایی کرد.

پیکلز می گوید: این یک کشف بسیار هیجان انگیز است و ما امیدواریم که حفاری را در دو فصل آینده تکمیل کنیم. بر اساس مقدار کوچک دم و پا، این احتمالاً یک دایناسور نوجوان است.

هادروسور های منقار اردکی دایناسور های گیاهخواری بودند که در اواخر کرتاسه می زیستند و بین 75 تا 65 میلیون سال اوج شکوفایی آنها بود. به نظر می رسد این فسیل تنها حدود 4 متر (طول داشته باشد، در حالی که بزرگسالان می توانند به 10 متر برسند.

در حال حاضر، تنها دم و پای راست آن در معرض دید قرار دارند. اما در همین قسمت بیرون آمده پوست فسیل شده دست نخورده آن جلب نظر می نماید. این قسمت ها در کنار هم به گونه ای قرار گرفته اند که نشان می دهد کل اسکلت دایناسور در داخل محفظه باستانی آن دست نخورده است.

ممکن است پوست حفظ شده تری در داخل سنگ وجود داشته باشد که می تواند به ما بینش بیشتری در خصوص ظاهر هادروسور بدهد.

از آنجایی که پوست آن به خوبی حفظ شده است، حدود 76 میلیون سال پیش باید به سرعت پس از مرگش پوشانده شده باشد.

این حیوان احتمالاً یا مرده و بلافاصله به وسیله شن و لای رودخانه پوشیده شده است. یا به علت افتادن ساحل رودخانه به آن کشته شد. حتی ممکن است بعضی از اندام های داخلی دیگر نیز حفظ شده باشند.

بیرون آوردن فسیل و در عین حال محافظت از تکه هایی که قبلاً از سنگ آزاد شده اند، ماه ها کار پر زحمت می خواهد.

این سنگ سپس به موزه دیرینه شناسی سلطنتی تایرل می رود، جایی که محققان برای کشف دقیق بقیه بقایای فسیل شده کار خواهند کرد. این روند ممکن است سال ها طول بکشد. اگر محققان خوش شانس باشند جمجمه دست نخورده بیرون می آید تا به آن ها بگویند کدام گونه هادروسور است.

منبع: یک پزشک