نان محلی غرب تهران با سبزی های تازه کوهی

به گزارش آب مایه حیات، غرب تهران به علت قرار گرفتن کوه های مرتفع در آن، ظرفیت های برجسته ای برای گردشگری در محیط کوهستانی دارد. آب و هوای دلپذیر روستای واریش و دسترسی سریع به آن از دل شهر تهران، این روستا را به مقصد گردشگری محبوبی برای ساکنان مرکز تبدیل می نماید.

نان محلی غرب تهران با سبزی های تازه کوهی

آب مایه حیات - ثریا روزبهانی: واریش از زیباترین منطقه ها ییلاقی شهر تهران است که در شمال غرب مرکز واقع شده است. این روستا به همراه روستای وردیج، زیر مجموعه بخش کن و سولقان محسوب می گردد و در محدوده منطقه 22 شهر تهران قرار گرفته اند. از سوی دیگر، جاذبه گردنه ارواح سنگی در مسیر دسترسی به روستا، گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

فصل بهار ارتفاعات تهران به ویژه وردیج و رایش از سبزی های کوهی مانند والک و سیرک سبزپوش می گردد. اهالی این محدوده علاوه بر طبخ غذاهای مخصوص با سبزی های کوهی، نان محلی خوشمزه و خاصی را به نام والسیرک با این گیاهان می پزند. برای پخت این نان محلی ابتدا سبزی کوهی را از ساقه و برگ جدا نموده و با ساقه آش و با برگ ها نان می پزند. برگ ها را ریزریز خرد می نمایند و خمیرمایه را در نصف لیوان آب ولرم ریخته و شکر را اضافه نموده، یک نعلبکی روی آن می گذارند تا پف کند.

این قسمت تقریباً 10 دقیقه زمان می برد. بعد دو قاشق آرد را به خمیرمایه اضافه می نمایند و هم می زنند. در یک ظرف آرد را ریخته و مخلوط خمیرمایه را اضافه نموده و روی خمیر را به مدت 2 ساعت می پوشانند تا خمیر به اصطلاح عمل بیاید و پف کند. بعد از به عمل آمدن خمیر، سبزی خردشده را به خمیر اضافه می نمایند و ورز می دهند تا سبزی به خورد خمیر برود. به میزان یک چانه کوچک خمیر برداشته و گرد می کردند و روی آن را کمی روغن می مالیدند و در تنور یا فر می پختند.

روستای واریش در منتهی الیه غربی تهران واقع شده است و به علت قرار گرفتن در مسیر بادهای غرب به شرق تهران و ارتفاع زیاد، از آلودگی های هوا، در این روستا خبری نیست. این روستا در انتهای مسیر آسفالته جاده وردیج ـ واریش واقع شده است. ارتفاع روستای واریش در حدود 400 مترمربع بیشتر از روستای وردیج است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نان محلی غرب تهران با سبزی های تازه کوهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان محلی غرب تهران با سبزی های تازه کوهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید