گلفشان نفتلیجه؛ حوضچه ای با آب بنفش و صورتی در گلستان

به گزارش آب مایه حیات، استان شمالی و خوش آب وهوای گلستان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی دارد. آبشار های زبیا و تماشایی مانند کبودوال، لُوه، پارک ملی گلستان و پارک جنگلی النگدره، تالاب های گمیشان و آلماگل، گنبد قابوس و دیوار گرگان از جمله آن ها است. اما یکی از حیرت انگیزترین دیدنی های گلستان پدیده های شگفت انگیز و نادر به نام گِلفشان یا گل فشان است. گلفشان یارن قارق، اینچه گوبکلجه و نتفلیجه؛ گلفشان های این استان هستند.

گلفشان نفتلیجه؛ حوضچه ای با آب بنفش و صورتی در گلستان

به گزارش ایرنا، در این مطلب به گلستان و شهرستان گمیشان سفر می کنیم و از گلفشان نفتلیجه در نزدیکی گُمیش تپه تماشا می کنیم. پس با ما در این سفر همراه باشید.

گلفشان نفتلیجه؛ حوضچه ای با آب بنفش و صورتی در گلستان

سفر کردن به برخی مکان ها و تماشا برخی از جاذبه ها، چیزی مثل خواب و رویا می ماند. گلفشان نفتلیجه نیز یکی از همین مکان ها است. جایی که تا وقتی به نزدیکی آن نرسید، نمی توانید حدس بزنید و تصور کنید که چه چیزی در انتظارتان است. گلفشانی شگفت انگیز و تماشایی که گاهی به رنگ بنفش در می آید و نفتلیجه را به حوضچه ای به رنگ بنفش و رویایی تبدیل می نماید

گلفشان نفتلیجه کجاست؟

گلفشان نفتلیجه از جا های تماشای استان گلستان است که در شهرستان گمیشان و در کرانه های شرقی دریای خزر واقع شده است. این گلفشان در 15 کیلومتری شهر مرزی و ترکمن نشین گمیش تپه قرار گرفته است و فاصله کمی با بندر ترکمن دارد.

نفتلیجه؛ گلفشانی تماشایی

گفشان نفتلیجه از جاذبه های گردشگری بندر ترکمن محسوب می گردد که در ارتفاع 26 متری از سطح دریا قرار گرفته است و شکل مخروطی دارد. این گلفشان حدود هشت متر ارتفاع و 500 متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه آن آب شور به همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می گردد. این گلفشان، روان روی زیادی دارد و غلظت مواد خروجی آن در مقایسه با نمونه های مشابه در منطقه ها جنوبی کشور کمتر است. از این مکان بوی نفت خام به مشام می رسد که البته این چیزی از زیبایی آن کم نمی نماید. از زیبای های دیگر این گل فشان، دهانه های فرعی گاز است که به شکل چاله های کوچک آتش فشانی دیده می گردد.

نفتلیجه دارای خواص درمانی است و گِل های آن برای درمان بیماری هایی مانند درد های مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان ها به دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در ترکیبات آن ها برای بدن سودمند است.

دلیل تغییر رنگ گلفشان نفتلیجه

بدون شک اگر زمانی که به نفتلیجه بروید و حوضچه آن را به رنگ بنفش یا صورتی ببنید، متعجب می شوید و این سوال برایتان پیش می آید که دلیل این تغییر رنگ چیست؟ تغییر رنگ نفتلیجه که به تازگی رخ داده است، نشان از وجود ماده معدنی و ارزشمند ید در محیط اطراف آن است؛ چنانچه در دشت های شمال و شمال غربی گلستان این ماده به وفور یافت می گردد. بد نیست بدانید ید در آب دریا و شورابه های خارج شده از اعماق زمین با ترکیبات سدیم و پتاسیم وجود دارد و در آب های شور خروجی از چاه های نفت و نمک نیز مشاهده می گردد.

در دهه 80 میلادی ماده ید از نوعی سنگ رسوبی کشف شد. این ماده به حالت جامد، بلور های خاکستری و بنفش مایل به سیاه است که کمی درخشندگی فلزی دارد. با توجه به وجود ترکیبات مواد محلول در آب خروجی این گلفشان و رنگ و شکل ظاهری آن، آب خروجی نفتلیجه دارای ید است که در معرض هوا و در فعل وانفعالات شیمیایی با آب به رنگ بنفش درآمده است.

جالب است بدانید که ید در صنعت اهمیت بالایی دارد و از آن در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگ دانه، مواد آلی، فراوری فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، لاستیک اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک نیز به کار می رود؛ بنابراین گلفشان ها علاوه بر اینکه یک جاذبه گردشگری به شمار می روند، از اهمیت مالی بالایی نیز برخودار هستند.

برترین زمان تماشا گلفشان نفتلیجه

فعالیت های زیرزمینی گلفشان نفتلیجه در زمان های مختلف سال فرق دارد، اما معمولاْ در هر زمان که از آن ها تماشا کنید، می بینید که هر چند دقیقه، آب شور به همراه گاز از مرکز آن فوران می نماید که تماشا آن خالی از هیجان نیست. نکته دیگر اینکه نفتلیجه به تازگی تغییر رنگ داده و به صورت دریاچه ای از رنگ صورتی و بنفش در آمده است. پس اگر هنگامی که به این مکان سفر کردید و آن را به رنگ بنفش دیدید، آدم خوش شانسی هستید.

اقامت در گمیشان

گلفشان نفتلیجه به شهر گمیش تپه نزدیک است و تنها 15 کیلومتر با آن فاصله دارد. بعد از گلشفان گردی اگر مایل بودید تا در این منطقه بمانید و از سایر جاذبه های تماشای آن تماشا کنید، می توانید در اقامتگاه های بوم گردی و سایر مراکز اقامتی اسکان داشته باشید.

حالا اگر به گلفشان ها علاقه مند شدید و دوست دارید تا در خصوص این پدیده های جالب بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید تا ببنیم گلفشان ها چه هستند و چگونه به وجود می آیند.

گلفشان چیست؟

گلفشان ها از پدیده های طبییعی و جالب زمین شناسی هستند که از یک یا چند دهانه آتش فشانی تشکیل شده اند و از دهانه آن ها گل و لجن خارج می گردد. دلیل اصلی خروج گل، وجود فشار بخار آب در زیر گل فشان است. اغلب به شکل مخروطی از جنس گل رس بوده و از ارتفاع دو متر تا حداکثر 400- 500 متر از اطراف خود و با قاعده ای به قطر 20 متر تا حداکثر 3500 متر در طبیعت دیده می شوند. این گل فشان ها تپه ای یا دایره ای شکل دارای یک دهانه اصلی و چند دهانه کوچک تر جانبی هستند و هم در خشکی ها و هم در اقیانوس ها وجود دارند.

زمین شناسان در خصوص چگونگی شکل گیری گل فشان نظرات مختلفی دارند؛ برخی آن را مربوط به روند های خاص زمین شناسی دانسته و دلیل به وجود آمدن آن را فشار های ناشی از حرکات تکتونیکی زمین می دانند. عده ای گل فشان را از پیامد های آتش فشان ها می دانند. برخی نیز آن را به عواملی مثل زمین لرزه و تغییرات فشار لایه ها نسبت می دهند، اما همگی در یک مورد هم عقیده هستند و آن این که عامل اصلی بالا آمدن گل فشان به سطح زمین گاز های موجود در تله های نفتی اعماق زمین هستند و گل فشان ها در منطقه ها رسوبات جوان و در منطقه ها ضعیف مثل امتداد گسل ها به وجود آمده و به سطح زمین رسیده اند. جالب است بدانید که این عوارض می توانند نشان دهنده وجود منابع آب های زیر زمینی، گاز های هیدروکربن و نفت باشد.

جالب است بدانید که گل فشان های زمین بیش از 800 عدد نیست که بیش از نیمی از آن ها در اطراف دریای خزر و دریای عمان قرار گرفته اند. در ایران این گلفشان ها را می توانید در جلگه ساحلی دریای عمان در جنوب استان سیستان و بلوچستان، استان هرمزگان و در شمال استان گلستان ببینید و از تماشای آن ها لذت ببرید.

چگونه به گلفشان نفتلیجه برویم؟

اگر تصمیم گرفتید که گلفشان بی نظیر و حیرت انگیز نفتلیجه را ببنید، پس بساط سفر را مهیا کنید و با هر وسیله ای خود را به استان گلستان برسانید. بعد از رسیدن به گلستان راهی شهرستان گمیشان و مرکز آن یعنی شهر گمیش تپه شوید و سپس مسیر دهستان نفتلیجه در بخش مرکزی این شهر را پیش بگیرید و روستای صفاایشان را جستجو کنید.

نفتلیجه در شمال شرقی این روستا قرار گرفته است؛ البته ضروری است بدانید حدود هفت کیلومتر از مسیر دسترسی خاکی است و در هنگام بارندگی گل و لای وجود دارد.

تماشای های گمیشان

به گزارش وب گاه کجارو، حالا که به شمال کشور سفر کردید و از گلفشان نفتلیجه تماشا کردید پیشنهاد می دهیم از سایر جاذبه های تماشای گمیشان نیز تماشا کنید. جزیره آبسکون، موزه مردم شناسی، تالاب بین المللی گمیشان و گلفشان تماشایی یارن قارق از دیگر مکان های گردشگری گمیش تپه هستند.

منبع: فرارو

به "گلفشان نفتلیجه؛ حوضچه ای با آب بنفش و صورتی در گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلفشان نفتلیجه؛ حوضچه ای با آب بنفش و صورتی در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید